„Powstańcy’44 – pamiętamy!” – 4 edycja ogólnopolskiego projektu edukacyjnego

Patronaty

Tegoroczna edycja projektu została objęta honorowym patronatem przez:

Kampanię BohaterON – włącz historię!

Agnieszkę Jankowiak-Maik – Babkę od histy

Muzeum II Wojny Światowej

Muzeum Powstania Warszawskiego

oraz Towarzystwo Przyjaciół Warszawy.

Adresaci projektu

Projekt skierowany jest do uczniów szkół podstawowych (klasy 4-8) oraz szkół ponadpodstawowych. Zgłoszenia szkoły dokonuje nauczyciel-koordynator z danej placówki.

Cele ogólne projektu

– rozwijanie wiedzy historycznej dotyczącej Powstania Warszawskiego,
– budowanie tożsamości narodowej uczniów, rozbudzanie uczuć patriotycznych,
– uświadomienie konieczności dbania o pokój na świecie,
– realizacja podstawy programowej,
– rozwijanie kompetencji kluczowych.

Zadania i działania uczestników

Treści, które należy omówić na lekcjach (minimum 5 do wyboru):
– Geneza Powstania Warszawskiego,
– Przebieg Powstania Warszawskiego,
– Symbole Polski Walczącej,
– Trzy Warszawy – ulice, schrony i podziemie,
– Codzienność w czasie powstania (żywność, zdrowie i higiena),
– Miłość w czasie powstania Powstanki – warszawskie kobiety,
– Życie cywilów podczas powstania,
– Młodociani żołnierze Powstania Warszawskiego,
– Dzieci w czasie powstania,
– Rola Szarych Szeregów,
– Harcerska Poczta Polowa,
– Krzysztof Kamil Baczyński – poeta walczącej stolicy (wiersze wybrane),
– Życie i śmierć Krystyny Wańkowiczówny („Ziele na kraterze” M. Wańkowicza),
– Emocje rodzica po stracie dziecka (list do Krysi z „Ziela na kraterze” M. Wańkowicza).
– Dlaczego powinniśmy pamiętać o Powstańcach? 
– Powstanie Warszawskie w popkulturze – moda czy nowoczesny sposób przekazywania wiedzy?
– Jak nie dopuścić do kolejnej wojny?
– Jakie wartości są w życiu ważne?

Metody pracy

Każdy nauczyciel biorący udział w projekcie zobowiązany jest do:
– zastosowania TiK,
– zastosowania metody projektu,
– utrwalenia z uczniami wybranej formy wypowiedzi,
– zorganizowania z uczniami zbiórki pieniędzy na rzecz Powstańców oraz wpłacenie ich na skarbonkę wspierającą kampanię BohaterON  – można zebrać pieniądze w szkole i przelać całą kwotę, podając nazwę szkoły i miejscowość i/albo rozesłać link do uczniów, rodziców i nauczycieli (jednak wtedy koordynator zbiórki nie będzie miał informacji o zebranej kwocie). Sumy przelane przez poszczególne szkoły nie będą publikowane – do informacji publicznej podana zostanie ostateczna kwota zebrana w ramach całego projektu. 

Kod QR do zrzutki:

Lektury o tematyce powstańczej

Lektury obowiązkowe (klasy 7-8 szkoły podstawowej i uczniowie szkół ponadpodstawowych):
1.Ziele na kraterze – Wańkowicz (fragmenty dotyczące Powstania Warszawskiego),
2. K. K. Baczyński – poezja,

Lektury uzupełniające (klasy 7-8 szkoły podstawowej i uczniowie szkół ponadpodstawowych) – minimum jedna do wyboru:
Pamiętnik z powstania warszawskiego – Miron Białoszewski,
Dni walczącej Stolicy – Władysław Bartoszewski
Powstanie ’44  – Norman Davies,
Tadeusz Gajcy – poezja,
Józef Szczepański „Ziutek” – poezja,
Dziewczyny z Powstania – Anna Herbich-Zychowicz,
Antygona z Charłupi Małej. Zofia z Surmińskich Dobrzańska – Maciej Rataj,
Galop’44 – Monika Kowaleczko-Szumowska,
Kurier z Warszawy – Jan Nowak-Jeziorański,
Błyskawica. Historia Wandy Traczyk-Stawskiej – żołnierza powstania warszawskiego – Wójcik Michał,
Powstanie Warszawskie. Rozpoznani – Iza Michalewicz, Maciej Piwowarczuk,
Warszawskie dzieci ’44. Prawdziwe historie dzieci w powstańczej Warszawie – Agnieszka Cubała,
Kobiety ’44. Prawdziwe historie kobiet w powstańczej Warszawie – Agnieszka Cubała,
Powstańcy– Magda Łucyan,
Wojna chłopięca. Pamiętnik z Powstania Warszawskiego – Bohdan Hryniewicz,
lub inne teksty wybrane przez nauczyciela (autorstwa uczestnika powstania lub o tematyce powstańczej).

Klasy 4-6 szkoły podstawowej:

1. Fajna ferajna – Monika Kowaleczko-Szumowska,
2. Zaklęcie na „W” –  Michał Rusinek,
3. Asiunia – Joanna Papuzińska,
4. Mój tato szczęściarz – Joanna Papuzińska,
5. Czy wojna jest dla dziewczyn? – Paweł Beręsewicz,
6. Chwaty. Kolorowanki, łamigłówki i inne zadania – Wydawca: Muzeum Powstania Warszawskiego.

Terminy

Termin wysyłania zgłoszeń:
do końca września 2023

Termin realizacji projektu:
4 września 2023 – 31 stycznia 2024

Termin wysyłania sprawozdań:
do 11 lutego 2023
(podany będzie formularz online).

Pozostałe informacje

Nie ma limitu nauczycieli realizujących projekt w jednej klasie lub szkole. W placówce należy wybrać nauczyciela-koordynatora, który będzie odpowiadał za kontakt z organizatorem projektu, wypełni formularz zgłoszeniowy oraz sprawozdanie z realizacji działań.

Nauczyciele oraz placówki otrzymają zaświadczenie za udział w projekcie (wysłane w formie pdf). Koordynatorzy otrzymają też pusty formularz zaświadczenia, który będą mogli wypełnić i wręczyć uczniom.

Na stronie projektu na bieżąco będą pojawiać się informacje o patronatach oraz pomoce dydaktyczne dostępne online:
https://www.facebook.com/pg/Powsta%C5%84cy44-pami%C4%99tamy-104097168053194/posts/?ref=page_internal
Na portalu społecznościowym Facebook została założona grupa, która jest miejscem wymiany pomysłów i doświadczeń związanych z projektem.

Zgłoszenia

Formularz zgłoszeniowy znajduje się tutaj.

Dane kontaktowe do autora projektu

Spoko Polski Patrycja Michalik
Nauczyciel Szkoły Podstawowej nr 2  im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia w Nakle nad Notecią,
e-mail do kontaktu w sprawie projektu: powstancy44pamietamy@gmail.com

Podobne posty

Dodaj komentarz